Po pierwsze musi wyeliminować mechanizm niewłaściwej selekcji treści przekazywanej przez środki masowego komumiikowania i zastąpić go percepcją, która zapewni konstruktywny wpływ tych środków i uodporni na, wpływy destruktywne. Po drugie musi dbać o wzbogacenie konsumpcji kulturowej w zakresie środków masowego komunikowania. Realizacja pierwszego zadania wiąże się ze zmianą środowiska społecznego, w którym tkwi nieletni czy młodociany. Sygnalizowana tu ujemna selekcja i modyfikacja treści kulturowych jest bowiem z reguły wynikiem wpływu antagonistyczno-destruktywnej podkultury i związanych z nią grup rówieśniczych. Tak zatem korzystne wychowawczo posługiwanie się techniką środków masowego komunikowania wymaga odpowiednich zabiegów preparacyjnych. Polegają one na stosowaniu antropotechniki oraz kulturo techniki, umożliwiających wychowankowi zmianę jego przynależności społecznej. Realizacja drugiego zadania wymaga odpowiedniego wprowadzania treści oraz środków masowego komunikowania odmiennych od tych, które dotychczas wypełniały kulturowe środowisko resocjalizowanego wychowanka. Nawiązując do wychowawczo doniosłego wprowadzania książki do kulturowego środowiska resocjalizowanej młodzieży, O. Lipkowski mówi, że: „Traktowanie książek kryminalnych jako bezwzględnie złych zwiększa ich smak jako owocu zakazanego i prowokuje do pokątnego czytelnictwa. Nie każda książka kryminalna jest zła, często autor pokazuje walkę ze złem i przestępczością, i zwycięstwo dobra i prawa. «Wojnę» przeciwko nieodpowiedniej książce można wygrać tylko za pomocą książki dobrej, równie ciekawej, podróżniczej, przygodowej, z dziejów partyzantki, wojennej, humorystycznej, baśni”.
0 Comments